Dieta Dr Budwig


Dr Johanna BudwigDr Johanna Budwig (1909-2003)
była jednym z największych autorytetów w dziedzinie biochemii tłuszczów na świecie.

Studia z dziedziny farmacji, chemii i fizyki skończyła w Munster, tam też wspólnie z dr H. P. Kaufmannem podjęłą badania w dziedzinie chemii tłuszczów w Federalnym Instytucie Badań Tłuszczu. Dzięki opracowanej przez nich metodzie nawet najmniejsze ilości tłuszczów, np. we krwi, mogą być badane pod kątem proporcji zawartych w nich rozmaitych kwasów tłuszczowych (nasyconych i nienasyconych). To stwierdzenie miało przełomowe znaczenie dla dalszych badań dr Budwig. Rząd Niemiec docenił pracę dr Budwig i zaproponował jej stanowisko specjalisty ds. tłuszczów przy departamencie zdrowia. Owocem jej badań nad wpływem tłuszczów nasyconych i nienasyconych na zdrowie człowieka jest słynna dieta olejowo-białkowa, znana dziś jako dieta dr Budwig.

 

Powstanie i cechy diety dr Budwig

Dietę olejowo-białkową dr Budwig opracowała na podstawie wyników, które uzyskała z badań w czterech szpitalach Munster. Przebadała tam tysiące próbek krwi i stwierdziła, że występują w niej nieprawidłowości dotyczące kwasów tłuszczowych, a zwłaszcza niedobory Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych. Po dodaniu NNKT do krwi lub do diety pacjentów, jej parametry normalizowały się, a dotlenienie komórek ulegało poprawie poprzez usprawnienie działania błon komórkowych. Fakt, że niedotlenienie komórek ma bezpośredni wpływ na powstawanie nowotworów udowodnił już w latach 30. XX wieku Otto Warburg, laureat Nagrody Nobla z dziedziny Fizjologii i Medycyny. Swoją dietę dr Budwig oparła na mieszance oleju lnianego, który zawiera wyjątkowo dużą ilość wielonienasyconego kwasu linolenowego (jednego z kwasów Omega 3), oraz białego, chudego twarogu. Odkryła bowiem, że proteiny siarkowe zawarte w białym serze znacznie ułatwiają przyswajanie nienasyconych kwasów tłuszczowych, czyniąc je w wyniku procesu miksowania „rozpuszczalnymi w wodzie”.

Dieta dr Budwig ma dobroczynny wpływ na wszystkie narządy i ich układy, ponieważ tłuszcze mają ogromne znaczenie w procesach ich prawidłowego funkcjonowania.

Podstawą w diecie doktor Budwig jest olej lniany wysokolinolenowy, z wysoką zawartością kwasu linolenowego, tłoczony na zimno. Ze względu na sposób tłoczenia, dr Budwig uznała wyższość oleju lnianego np. nad tranem, ponieważ tran jest produkowany przy użyciu wysokich temperatur, które niszczą cenne kwasy Omega 3. Na rynku pojawiło się wiele olejów lnianych, które nie spełniają warunków diety dr Budwig, ponieważ albo są niskolinolenowe (czyli są produkowane z odmian lnu o zawartości kwasów tłuszczowych Omega 3 poniżej 10%), tłoczone na gorąco lub pozyskiwane za pomocą rozmaitych środków chemicznych, a nie tłoczenia bądź też dodawane są do nich konserwanty.

Oprócz oleju lnianego częścią terapii dr Budwig jest korzystanie z kąpieli słonecznych, gdyż wówczas wytwarza się w naszym organizmie witamina D. Światło słoneczne reguluje także rytm dobowy, co ma ogromne znaczenie dla dobrego samopoczucia psychicznego. Dobroczynnemu działaniu słońca najlepiej jest poddawać się podczas spacerów, ok. pół godziny dziennie.

Doktor Budwig polecała swoją dietę w przypadkach:

  • artretyzmu
  • astmy
  • cukrzycy
  • depresji
  • otłuszczenia wątroby
  • problemów dermatologicznych (np. łuszczycy)
  • problemów z pamięcią i koncentracją
  • problemów trawiennych
  • schorzeniach serca i układu krążenia m.in: nadciśnienia, miażdżycy, zawału serca, choroby wieńcowej
  • wrzodów żołądka

Zasady diety dr Budwig

Podstawą w diecie dr Budwig jest OLEJ LNIANY TŁOCZONY NA ZIMNO, który powinien być wprowadzony w miejsce innych tłuszczów. W przeciwnym wypadku do naszego organizmu może być dostarczona zbyt duża ilość kalorii, a to może prowadzić do tycia. Poza tym proporcja spożywanych tłuszczów nadal mogłaby być zaburzona, a to z kolei mogłoby zmniejszyć skuteczność diety.

  • Olej lniany powinien być dostarczany do organizmu głównie w formie pasty serowo-olejowej. Pasta dzięki zawartości białek siarkowych oraz formie emulsji ułatwia przyswajanie kwasów Omega 3.
  • Dr Budwig zalecała, aby na śniadanie spożywać 2 łyżki świeżo zmielonego siemienia lnianego, wymieszanego z niepełną łyżeczką miodu.
  • Dieta dr Budwig jest w swojej ścisłej formie dietą bezmięsną, ponieważ w mięsie znajduje się bardzo dużo ukrytego tłuszczu (są to m.in. nasycone kwasy tłuszczowe). Wyjątek od tej zasady stanowią ryby, gdyż są one bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe.
  • Osoby, które chcą stosować dietę dr Budwig w celu poprawy swojego samopoczucia, mogą korzystać jedynie z pewnych jej elementów i nie eliminować mięsa całkowicie. Powinny jednak unikać mięsa z hodowli przemysłowych, ze względu na zawartość w nim hormonów i antybiotyków, a także wędlin, gdyż obecne w nich konserwanty utrudniają przyswajanie kwasów Omega 3.
  • Spożywane w codziennej diecie produkty powinny być świeże. Dotyczy to zarówno soków (te z kartoników są często dosładzane), jak i dań. Resztki nie powinny być odkładane na później i odgrzewane. Należy wybierać warzywa sezonowe lub mrożone, a także unikać nowalijek, ponieważ często są one uprawiane z użyciem środków chemicznych.
  • Po pierwszym (kilkumiesięcznym) intensywnym etapie przyjmowania oleju lnianego (6-8 łyżek dziennie) i uzupełnienia braków kwasów Omega 3, osoby stosujące dietę profilaktycznie mogą zmniejszyć ilość przyjmowanego oleju lnianego.
  • Pomiędzy posiłkami, co najmniej trzy razy dziennie, należy pić herbaty zielone i ziołowe, takie jak miętowe czy głogowe (wykluczone są czarne herbaty aromatyzowane).
  • Dr Budwig polecała spożywanie drożdży piekarskich (Sacchromyces cervisiae), ponieważ zawierają one potas, fosfor, magnez oraz witaminy z grupy B. Można je spożywać (pić) po przegotowaniu w niewielkiej ilości wody i po przestudzeniu.
  • Produkty fermentacji mlekowej, np. kefir, kwaśne mleko, biały ser są bardzo korzystne dla naszego zdrowia, ponieważ zawierają łatwo przyswajalne białko oraz dobroczynne bakterie.

 

Produkty zakazane w diecie dr Budwig

Cukier (w tym również cukier brązowy), ponieważ może zaburzać naturalne procesy regulujące poziom glukozy we krwi, a także zwiększa poziom trójglicerydów. Poza tym glukoza, która wchodzi w jego skład, jest podstawowym paliwem dla komórek nowotworowych. Cukier można zastąpić naturalnymi produktami, takimi jak miód i sok winogronowy.
Wszystkie tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, oleje rafinowane, masło, margaryny, gdyż zawierają szkodliwe nasycone kwasy tłuszczowe i/lub tłuszcze trans.
Słodzone soki i napoje, ponieważ zawierają duże ilości szkodliwego cukru, a często również środki konserwujące. Najlepsze są soki świeżo wyciśnięte, przygotowane w domu.
Mięso (zawiera szkodliwe tłuszcze), a zwłaszcza wędliny, które najczęściej posiadają szkodliwe konserwanty: antybiotyki i hormony.
Białe pieczywo, gdyż pozbawione jest dobroczynnego błonnika, a jego spożywanie podnosi poziom glukozy we krwi i może sprzyjać występowaniu cukrzycy.
Słodycze, które zawierają dużo cukru oraz ukrytego tłuszczu, w tym niebezpiecznego tłuszczu trans.
Wszelkie produkty sztucznie konserwowane, ponieważ konserwanty utrudniają wchłanianie kwasów Omega 3.

 

Zasady dotyczące pasty budwigowej

Pasta serowo-olejowa jest podstawą w diecie dr Budwig. Białka siarkowe zawarte w białym serze powodują, iż wiązania nienasycone kwasów tłuszczowych stają się bardziej stabilne i nie rozpadają tak szybko. Poza tym połączenie kwasów tłuszczowych i białek siarkowych ułatwia transport oraz przetwarzanie tłuszczów w organizmie.

Niektóre osoby przejawiają objawy alergii na produkty mleczne, a niektóre czują się niekomfortowo spożywając nabiał (do takich osób należą weganie). Niestety, nie istnieje doskonała alternatywa dla Pasty serowo-olejowej, jednak dopuszcza się pewne możliwości zastąpienia wiejskiego serka. Taką możliwością dla osób, które cierpią na rozmaite przypadłości związane z nietrawieniem laktozy, może być jajo kurze (nie jest to rozwiązanie dla wegan). Jednak i tu istnieją pewne opcje: należą do nich otręby owsiane, kiełki pszenicy oraz rozgnieciona (gotowana) fasola, a także, choć w mniejszym stopniu, orzechy, np. migdały (ale nie orzeszki ziemne). Podstawowe zasady dotyczące przygotowania i przechowywania pasty zamieszczone są poniżej.

  • Olej z pozostałymi składnikami należy miksować, najlepiej przy pomocy tzw. blendera (końcówka miksera z nożykami), przez ok. 5 min.
  • Pastę po przygotowaniu można przechowywać w lodówce do 48 godz., można ją podawać z różnymi warzywami, na słodko z miodem lub przyprawić wg. uznania.
  • Pasta może stanowić osobny posiłek lub być np. dodatkiem do sosów sałatkowych albo bazą do zdrowych (bezcukrowych) deserów.
  • Pasta musi być podawana na zimno, nie wolno jej zapiekać czy gotować, ponieważ kwasy Omega 3 z oleju lnianego są w tych warunkach utleniane, czyli niszczone.

Przepis na pastę budwigową (na 1 dzień dla  1 osoby)Pasta budwigowa


Składniki
:

  • porcja oleju lnianego*
  • 125 g chudego serka
  • odrobina bezcukrowego jogurtu naturalnego lub kefiru dla uzyskania odpowiedniej konsystencji.

Przygotowanie:

olej z serkiem i jogurtem należy miksować przez ok. 5 min.

Ilość oleju lnianego, z której powinna być przygotowana Pasta jest zależna od celu, dla którego dana osoba stosuje dietę oraz wieku tej osoby:

  • *osoby stosujące dietę terapeutycznie powinny przyjmować 6-8 łyżek oleju lnianego dziennie
  • *osoby stosujące dietę profilaktycznie powinny przyjmować 2-4 łyżek oleju lnianego dziennie
  • porcja oleju lnianego dla dzieci do 13 lat wynosi niezależnie od celu stosowania diety 1-3 łyżek dziennie.

UWAGA! Należy pamiętać, że osoby stosujące dietę dr Budwig powinny powiadomić o tym swojego lekarza. Dieta ta należy do metod alternatywnych i jej stosowanie powinno być monitorowane.