Opublikowano:

Olej rzepakowy to prawdziwy skarb w naszej kuchni. Doceniany niemal w całej Europie, zyskuje coraz więcej zwolenników, głównie ze względu na swój skład. Często porównywany jest z oliwą oliwek, jednak wykazuje dużo korzystniejszy wpływ na nasz organizm i nie bez przyczyny nazywany jest „oliwą Północy”

– dostarcza bowiem mieszkańcom surowszej strefy klimatycznej niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania składników. Przede wszystkim są to Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe (NNKT) Omega 6 i Omega 3. Te kwasy tłuszczowe, ze względu na nasze niskie spożycie ryb morskich, są wciąż niedoborowe w codziennej diecie.

Kwasy omega w oleju rzepakowymOleje rzepakowe

Stanowią jeden z najważniejszych składników wpływających zarówno na prewencję, jak i leczenie zaburzeń układu krążenia, stanów zapalnych stawów oraz łuszczycy i chorób autoimmunologicznych. Co ważne, występują one w oleju rzepakowym w idealnej proporcji (stosunek kwasów Omega 6 do Omega 3 wynosi 3:1).Kwasy Omega 3 są niezwykle wrażliwe na działanie temperatury. Chcąc w pełni korzystać z dobrodziejstw ich naturalnego źródła, należy zwracać uwagę, aby olej rzepakowy, który kupujemy i spożywamy był tłoczony na zimno, a w naszej kuchni – nie był poddawany obróbce cieplnej. Idealnie nadaje się do sałatek, surówek i wszelkich dań podawanych na zimno. Zaleca się jego stosowanie w ilości dwóch łyżek stołowych (30 g) dziennie.

Na podstawie artykułu: „Olej rzepakowy”, H. Stolińska-Fiedorowicz; Food Forum 6(16)/2016

Czytaj inne artykuły o oleju rzepakowym: