Opublikowano:

Tłuszcze w diecie każdego sportowca – zarówno amatora, jak i profesjonalisty – odgrywają olbrzymią rolę. Wbrew powszechnie panującemu mylnemu przekonaniu, że tłuszcze tuczą, odpowiednio zbilansowane i zdrowe tłuszcze, są nam niezbędne. To przecież tłuszcze są źródłem energii pozabiałkowej, a tym samym bardzo ważnym składnikiem pokarmowym. Tłuszcz jest również elementem budulcowym błon komórkowych i struktur naszego ciała. Co więcej pełni on ważne funkcje, takie jak funkcja stabilizująca narządy wewnętrzne i funkcja ochronna (przed urazami).

Olej lniany konwencjonalnyCzłowiek musi dostarczać sobie tłuszcze, ponieważ niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, których tak bardzo potrzebujemy, nie są przez niego produkowane. Owa tu o najważniejszych kwasach tłuszczowych z rodziny omega 3 i omega 6. Kwasy n-3 są szczególnie ważne w diecie osób aktywnych fizycznie – to one odpowiadają za dostarczanie tlenu do pracujących mięśni, poprawiają wytrzymałość i kondycję, a do tego wspomagają organizm przy regeneracji.

Warto dodać, że tłuszcze są również niezbędne do prawidłowego wchłaniania witamin z pożywienia. Tłuszcze obecne w pokarmach, np. w postaci oleju dodanego do sałatki, ułatwiają wchłanianie witamin takich jak A, D, E, K – są to witaminy rozpuszczalne w tłuszczach.

Według zaleceń Amerykańskiego Kolegium Medycyny Sportowej, tłuszcze w diecie osób aktywnych fizycznie powinny stanowić od 20 do 35% całkowitej dobowej energii.

Jakie tłuszcze dla sportowca?Olej kokosowy konwencjonalny

Sportowcy powinni wybierać wartościowe tłuszcze. Rekomenduje się stosowanie tłuszczy bogatych w kwasy omega 3. Najważniejsze by były to oleje tłoczone na zimno, nierafinowane i nieoczyszczone, bo tylko takie oleje obecne w diecie przyniosą wymierną korzyść. Oczywiście dieta musi być odpowiednio zbilansowana i zróżnicowana. Poza olejami w diecie powinny pojawić się ryby, orzechy, awokado.

Sportowcom zaleca się spożywać ok. 15-20 g olejów roślinnych wysokiej jakości dziennie. Tłuszcze do obróbki cieplnej np. olej kokosowy, to kolejna porcja 10-15 g dziennie.

Olej lniany i olej kokosowy dla sportowców

Sportowcom polecamy szczególnie oleje: lniany, kokosowy, z wiesiołka, rzepakowy i z ostropestu.

Czytaj więcej ciekawych artykułów: