Opublikowano:

Dieta ketogeniczna – dieta ketogenna

Co to jest „dieta ketogenna”? Jest to dieta o wysokiej zawartości tłuszczu, niskiej zawartości węglowodanów i odpowiedniej dla wieku ilości białka wspożywanych posiłkach. Dieta ketogenna stosuje się m.in. w leczeniu padaczki lekoopornej, czyli takiej, w której leki nie są skuteczne.

Opracowenie tej diety opiera się na naturalnych zachowaniach naszego organizmu. Naśladuje ona metabolizm organizmu w trakcie głodzenia, kiedy wykorzystywane są tłuszcze jako źródło energii. Z tłuszczu właśnie powstają wówczas wwątrobie ciała ketonowe, które dobrze przenikają do ośrodkowego układu nerwowego i zastępują glukozę w przemianach metabolicznych.

Dieta ketogeniczna – powstanie

Leczenie schorzeń neurologicznych, takich jak choroba Alzheimera czy padaczka lekooporna, w konsekwencji prowadzonych badań wykorzystuje fakt, że głównym źródłem energetycznym dla organizmu (mięśni oraz mózgu) są węglowodany, a dokładniej glukoza. Gdy zaczyna jej brakować, organizm zaczyna korzystać z jej zapasów zmagazynowanych głównie w wątrobie oraz mięśniach. Do tego dochodzą również magazyny tkanki tłuszczowej, z których nasz organizm jest w stanie pozyskać o wiele więcej energii.

Dieta ketogeniczna – zasady

Dieta ketogeniczna ma na celu spustoszenie magazynów węglowodanowych w naszym ciele i przestawienie mechanizmów spalania energii na wykorzystywanie kwasów tłuszczowych jako podstawowego źródła energii. Jednak nauczenie organizmu takiego sposobu „odżywiania” wymaga czasu oraz restrykcyjnego przestrzegania założeń.

Dieta ketogeniczna – dyskusja o zasadności

Badania naukowe wskazują na szkodliwy wpływ diety ketogenicznej na zakwaszenie organizmu, stan nerek itp. Zwolennicy tej diety twierdzą jednak, że nie istnieją potwierdzone przypadki problemów zdrowotnych po zastosowaniu tego modelu żywieniowego. Wiadomo, że z diety ketogenicznej nie powinny korzystać osoby z niewydolnością nerek czy serca i innymi poważnymi chorobami wątroby. Krótko: dieta ketogeniczna powinna „wyćwiczyć” organizm w korzystaniu z kwasów tłuszczowych jako głównego źródła energetycznego, ograniczając magazynowanie dodatkowych kalorii, a także ustabilizowanie poziomu insuliny.

Dieta ketogeniczna – stosowanie

Dieta ta nie służy odchudzaniu. Jest trudna, kosztochłonna i wymaga bezwzględnej konsultacji z lekarzem oraz dietetykiem. W pierwszej kolejności jest przeznaczona głównie dla osób aktywnych fizycznie (stosujących treningi tlenowe). Uprawiając sporty są one w stanie przestawić organizm na spalanie kwasów tłuszczowych zgodnie z dietą i bez szkody dla organizmu. Pozostali mogą odnieść skutek negatywny.

Czytaj więcej ciekawych artykułów: