Olej MCT to produkt szczególnie popularny w środowisku sportowców, osób aktywnych fizycznie, które potrzebują źródła łatwo przyswajalnej energii. Taką możliwość daje właśnie olej MCT.

Co to jest MCT? Co dokładnie oznaczają te trzy tajemniczo brzmiące litery? MCT to średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe, czyli trójglicerydy średniołańcuchowe. Przypisuje się im sporo właściwości, a jedną z nich jest wsparcie w kontroli masy ciała. Za najpopularniejsze źródło MCT uznaje się obecnie olej kokosowy przygotowany w odpowiedniej formie.

Nasza tradycyjna codzienna dieta, o ile nie jest przygotowywana pod tym kątem, nie dostarcza nam wystarczającej ilości kwasów tłuszczowych średniołańcuchowych. Jeśli natomiast nasz organizm potrzebuje tych kwasów, warto pomyśleć o suplementowaniu ich w postaci preparatów takich jak Olej MCT.

Więcej o kwasach tłuszczowych – rodzaje kwasów tłuszczowych

Kwasy tłuszczowe można między sobą podzielić na przykład ze względu na ilość atomów węgla w łańcuchach pomiędzy węglem i wodorem w wiązaniach kwasów. I tak, można wyróżnić trzy podstawowe typy kwasów tłuszczowych:

  • kwasy krótkołańcuchowe (SCFA) – są to kwasy mające mniej niż 6 atomów węgla.  Odnajdziemy je między innymi w tłuszczu mlecznym oraz w maśle. Można spodziewać się ich również w sfermentowanych produktach roślinnych zawierających niestrawione węglowodany. Do najważniejszych kwasów krótkołańcuchowych należą kwas masłowy, kwas propionowy oraz kwas octowy.
  • kwasy średniołańcuchowe (MCT) – są to kwasy, które zawierają od 6 do 12 atomów węgla. Uznaje się je za łatwe do strawienia. Po spożyciu produktu z kwasami MCT, trafiają one (kwasy) bezpośrednio do wątroby. W wątrobie wykazują działanie termogeniczne, co przekłada się na ich pozytywny wpływ na metabolizm. Porównując kwasy średniołańcuchowe do kwasów długołańcuchowych można zauważyć, że kwasy MCT są zdecydowanie lepiej absorbowane.
  • kwasy długołańcuchowe (LCT) – są to kwasy, które zawierają od 12 do 21 atomów węgla w wiązaniach. Można je spotkać we wszystkich tłuszczach, zarówno tych pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego. Wśród kwasów LCT znajdziemy między innymi kwas mirystynowy, palmitynowy, stearynowy, margarynowy, arachidowy, lignocerynowy, behenowy.

Jak działają średnionasycone kwasy tłuszczowe MCT?

W literaturze można znaleźć wiele funkcji tych kwasów w organizmie – najbardziej docenianą jednak jest kwestia wspierania metabolizmu – poprzez wzmożenie uczucia sytości, udaje się utrzymać prawidłową masę ciała. Takie tłuszcze i ich łatwo-przyswajalna forma dostarczają organizmowi więcej energii niż inne tłuszcze. Sportowcy i osoby aktywne doceniają je głównie dlatego, że są one ekspresowym źródłem energii dla reszty ciała. Tłuszcze średnionasycone absorbują także składniki odżywcze rozpuszczalne w tłuszczach, które pochodzą z produktów spożywczych.

Rodzaje MCT

Same kwasy MCT również można podzielić, ze względu na ilość atomów węgla.Cztery typy kwasów MCT to C6 (kwas kapronowy), C8 (kwas kaprylowy), C10 (kwas kaprynowy), C12 (kwas laurynowy). Co do zasady można przyjąć, że im krótszy łańcuch (czyli mniejsza liczba atomów węgla w danym kwasie), tym łatwiej i szybciej organizm przekształci kwas tłuszczowy w energię.

Olej olejowi nierówny

W związku z tym, że kwasy MCT pozyskiwać można z różnych źródeł i różnej jakości produktów, również dostępne na rynku preparaty oferują konsumentom różną jakość. Produkty kryjące się pod nazwą OLEJ MCT zwykle są preparatami wieloskładnikowymi i znajdują się w nich tłuszcze z kilku roślin. Olej MCT można kupić w formie płynnej, jak również sproszkowanej. Podstawowy olej MCT pozbawiony jest smaku, jednak aby przyjmowanie go było przyjemniejsze, warto poszukać smakowych olejów MCT, np. o smaku cytryny czy bazylii.

Jeśli interesują Cie oleje MCT sprawdź naszą ofertę!

Oleje MCT