Opublikowano:

Pestki słonecznika to produkt, który znajdziemy w niemal każdym domu. Wykorzystujemy go na różne sposoby. Ale czy znamy dobrze jego właściwości i czy czerpiemy z niego pełnię korzyści?

Pestki słonecznika mają wiele właściwości odżywczych, co sprawia, że są świetnym uzupełnieniem codziennej diety. Bardzo bogate w witaminę E pestki słonecznika są doskonałym źródłem fitosteroli. Pestki słonecznika obowiązkowo powinny stać się ulubioną zdrową przekąską osób mających zbyt wysoki poziom cholesterolu – słonecznik wesprze w walce z postępującą miażdżycą i pomoże uregulować gospodarkę cholesterolu. Zawarte w słoneczniku fitosterole obniżą poziom złego cholesterolu LDL – zapobiegną tym samym pogłębieniu miażdżycy. Oczywiście, jak ze wszystkim, również z pestkami słonecznika należy zachować umiar – spożywajmy nie więcej niż 30 g dziennie.

Witamina E zamknięta w nasionach słonecznika

Nasiona słonecznika są również kopalnią witaminy E, która nazywana jest witaminą płodności (jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu rodnego u człowieka). Przyjmowanie pokarmów będących naturalnym źródłem witaminy E, jest również zalecane kobietom w ciąży, ponieważ witamina E jest niezbędna do prawidłowego rozwoju dziecka w macicy.

Moc witaminy E docenią również osoby, które pragną na dłużej zachować młody wygląd. Będąca bardzo silnym przeciwutleniaczem witamina E opóźnia procesy starzeniowe skóry.

NasionPestki słonecznikaa słonecznika – jak i do czego stosować?

Słonecznik łuskany może w naszym jadłospisie znaleźć wiele zastosowań. Doskonale wkomponuje się w sałatkę. Warto dodać go do muesli, jogurtu, a nawet podjadać samodzielnie. Nie zapominajmy o wypiekach – jeśli pieczecie samodzielnie chleb, spróbujcie wersji z nasionami słonecznika.

Nasiona słonecznika – wartości odżywcze

Według amerykańskiej USDA (United States Department of Agriculture), nasiona słonecznika posiadają następujące wartości odżywcze:

Wartości odżywcze ziaren słonecznika (w 100 g)

Wartość energetyczna – 584 kcal
Białko ogółem – 20.78 g
Tłuszcz – 51.46 g
Węglowodany – 20.00 g (w tym cukry proste 2.62 g)
Błonnik – 8.6 g

Witaminy

Witamina C – 1.4 mg
Tiamina – 1.480 mg
Ryboflawina – 0.355 mg
Niacyna – 8.335 mg
Witamina B6  – 1.345 mg
Kwas foliowy –  227 µg
Witamina A – 50 IU
Witamina E – 35.17 mg

Minerały

Wapń – 78 mg
Żelazo – 5.25 mg
Magnez – 325 mg
Fosfor – 660 mg
Potas – 645 mg
Sód – 9 mg
Cynk – 5 mg

Kwasy tłuszczowe

nasycone – 4.455 g
jednonienasycone – 18.528 g
wielonienasycone – 23.137 g

 

 

 

Zamów nasiona słonecznika w naszym sklepie internetowym

Czytaj więcej ciekawych artykułów: