Opublikowano:

Siemię lniane

Siemię lniane można z pełną odpowiedzialnością zaliczyć do super-food. Jego dobroczynny wpływ na nasze samopoczucie jest bezsprzeczny, a dowodzi tego choćby fakt, że jest obecne w naszych jadłospisach od czasów, w których odkryto len jako roślinę użyteczną człowiekowi, czyli… od zawsze 🙂 Czy wiedzieliście, że na świecie jest co najmniej 180 gatunków lnu? Występuje na różnych kontynentach w strefie klimatu umiarkowanego i w strefie subtropikalnej, z największym zróżnicowaniem w basenie Morza Śródziemnego.

Siemię lniane wysokolinolenoweSiemię lniane – właściwości

Lista jest długa: siemię lniane odmładza, alkalizuje, przywraca równowagę i chroni zdrowie. Swoją moc zawdzięcza zawartości kwasów tłuszczowych Omega 3, niezwykle ważnych dla naszego organizmu. A ponieważ nie możemy owego kwasu wytworzyć sami, powinniśmy przyswajać go w codziennej diecie, wpisując w nią m.in. siemię lniane. Okazuje się bowiem, że wystarczy łyżka nasion siemienia dziennie, aby zapewnić sobie dzienną dawkę kwasów Omega-3 (ALA).

Jak przygotować siemię lniane

Aby móc czerpać ze spożywania siemienia jak najlepsze korzyści, należy je zmielić. Wówczas bowiem z łupinek uwalniamy wszystkie dobroczynne substancje. Jeśli jednak chcesz, możesz spróbować konsumować ziarna lnu w całości, ale wówczas staraj się je rozgryzać jak najdokładniej, żeby organizm mógł przyswoić cenne składniki odżywcze, chronione łupinką.
Wiele osób zalewa wodą 1 łyżkę zmielonych ziaren lnu na noc i wypija je rano – to świetnie działa na perystaltykę jelit. Ważne: ponieważ siemię lniane ma silne działanie wiążące i rewelacyjnie chłonie wodę, trzeba się rozsądnie także w ciągu dnia nawadniać 🙂

Na co pomaga siemię lniane

Lista jego właściwości korzystnych dla naszego dobrego samopoczucia jest naprawdę długa. Przede wszystkim w siemieniu występuje połączenie trzech unikatowych cech: bogactwo kwasów omega-3, wysoka zawartość lignanów i śluzu, których nie znajdziemy w żadnym innym produkcie oleistym.

Siemię lniane wspomaga:

– prawidłową pracę mózgu i serca, a także zapewnia lepszą pamięć – zawdzięczamy to wysokiej zawartości kwasów tłuszczowych Omega 3, a ich spożycie pomaga zrównoważyć poziom kwasów Omega 6 (dominujących w naszej diecie);
– zrównoważoną gospodarkę hormonalną, ponieważ zawiera korzystną ilość lignanów, czyli fitoestrogenów roślinnych, hamujących skutki działania estrogenu. Co istotne, nasiona lnu zawierają tych fitoestrogenów najwięcej spośród wszystkich pokarmów na świecie (siemię lniane zawiera prawie trzy razy więcej lignanów niż nasiona chia i ponad siedem razy więcej niż sezam);
– łagodzi schorzenia układu pokarmowego charakterystycznym śluzem, czyli rozpuszczalnymi w wodzie włóknami, które tworzą konsystencję żelową, powlekając błony śluzowe przełyku, żołądka i częściowo dwunastnicy, chroniąc je przed agresywnym kwasem solnym i zmniejszając odczyny zapalne;
– korzystnie wpływa na prawidłowy poziom cholesterolu dzięki roślinnym sterolom;
– wspomaga prawidłową przemianę materii, usprawniając perystaltykę jelit;
– jest niezwykle bogatym źródłem błonnika, witaminy i minerałów, wspomagających prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu.

Siemię lniane – odchudzanie

Wspomagając pracę naszego układu trawiennego i dostarczając Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych (Omega 3) oraz błonnik, siemię lniane reguluje i przyspiesza przemianę materii. W połączeniu ze zrównoważoną dietą i porcją ruchu zapewni sukcesywny spadek wagi bez zagrożenia efektem jo-jo.

Siemię lniane – przepisy

Sposobów zastosowania siemienia lnianego jest naprawdę sporo. Mielone siemię lniane można dodawać do sałatek, muesli, kanapek. Z uwagi na swoje właściwości wiążące – doskonale także zastąpi jajka w ciastach i kotletach, a dodanie go do muffinów, ciasta czy chleba wzbogaci ich wartość odżywczą (na szczęście obróbka cieplna podczas pieczenia nie powoduje utraty dużych ilości kwasów Omega 3).

Kisiel z siemienia lnianego…

… to prawdziwa ulga dla podrażnionego żołądka i jelit. Kleista substancja, wytrącona z siemienia (śluz) oblepia podrażnione miejsca, chroniąc je przed agresywnym kwasem solnym i zmniejszając odczyny zapalne. Przygotowanie takiego kisielu zajmie dosłownie chwilę: do garnka nalej wodę i wsyp siemię lniane. Od momentu zagotowania trzymaj na ogniu jeszcze przez 15 minut. Konsystencja powinna się lekko ciągnąć i – jak sama nazwa wskazuje – być klejąca. Jeżeli chcesz danie urozmaicić, możesz dodać owoce: na patelni lub w drugim garnku podsmaż je tak, aby doprowadzić do rozpadnięcia, a następnie (opcjonalnie) dodaj np. miód. Kleik przelej do owoców i dobrze wymieszaj. Brzmi smakowicie, prawda?

Siemię lniane do picia?

Jak najbardziej! Dodanie do koktajli (szczególnie tych zielonych) już 1 łyżeczki mielonego siemienia lnianego może dać korzystne efekty. Taki napój jest nie tylko sycący, ale przede wszystkim dostarcza nam niezbędnych wartości, dzięki którym nasze organizmy otrzymują wsparcie dla prawidłowego funkcjonowania.

Czytaj więcej ciekawych artykułów: